Keringat


Foto di dalam post ini berupaya mengungkap sesuatu yang tersirat iaitu perit jerih golongan pesawah untuk menyara hidup. Memang tidak dinafikan memiliki jentera moden dapat meringankan beban kerja seharian tetapi ia bukan segala-galanya.

Dua orang petani ini sebenarnya sedang mengerah keringat untuk mengeluarkan jentera pembajak yang terbenam ke dalam lumpur ketika membajak sawah. Setelah hampir sejam bertungkus lumus, barulah jentera pembajak itu berjaya dikeluarkan dari 'perangkap'nya.

Lelaki berbaju putih itu sebenarnya adalah teman sepermainan aku suatu ketika dahulu. Namun kerana kurang berjaya dalam akademik, dia kini merupakan salah seorang generasi yang mewarisi kerja nenek moyang kami...bersawah.

Post ini bertujuan untuk mengambarkan sedikit perit jerih pesawah supaya setidak-tidaknya rakan-rakan dan ahli keluarga aku mendapat iktibar darinya. Mungkin juga boleh menjadi motivasi kepada anak-anak aku supaya lebih gigih belajar untuk kejayaan masa hadapan.

Susah payah kedua-dua petani ini mengusahakan sawah membuatkan aku termenung seketika...berfikir ...dan inilah coretan akhir bagi post ini:-

"kerana menyedari susah payah untuk menghasilkan sebutir padi membuatkan aku tidak pernah meninggalkan walau sebutir nasi di dalam pinggan apabila selesai makan. Sesungguhnya sebutir nasi yang tertinggal di dalam pinggan itulah lambang pembaziran yang gagal dihayati oleh kebanyakan dari kita". - Jothmen

1 comment:

Anonymous said...

insaf betul selepas membaca post ini. saya akan belajar dengan lebih gigih untuk menjadi seorang doktor.