Biru


Sebagai sebuah negeri yang sebahagian besar sumber ekonominya bergantung kepada industri pelancongan, promosi sektor ini giat dilakukan dari semasa ke semasa oleh kerajaan negeri Melaka. Banyak kawasan baru telah dikenal pasti untuk dibangunkan sebagai aset pelancongan yang mampu menjana pendapatan. Salah satu kawasan yang berupaya menarik minat pelancong sama ada dari dalam atau luar negara adalah di sepanjang persisiran Sungai Melaka. Kawasan yang dahulunya 'mati' dari aspek kemampuan menarik minat pelancong, kini telah berubah wajah....betul-betul berubah wajah sama sekali!! Mungkin tidak keterlaluan untuk gelaran Venice of Malaysia diberikan kepada pesisiran Sungai Melaka yang telah diperindahkan itu.

Mungkin suatu ketika dahulu agak mustahil untuk membangunkan pesisiran Sungai Melaka terutamanya sekitar Kampung Mortem tetapi kini berkat keazaman dan kesungguhan untuk berubah, semua pihak mampu tersenyum melihat hasilnya.

Aku tidak melepaskan peluang merakam perubahan tersebut. Hasilnya adalah sebagaimana foto di dalam post ini. Foto ini memaparkan 3 mercu tanda iaitu Eye of Melaka, Cathay Bridge dan Sungai Melaka yang telah diperindahkan. Sebenarnya selain dari Eye of Melaka tersebut, gondola Eye of Malaysia yang pernah beroperasi di Taman Tasik Titiwangsa, Kuala Lumpur kini telah siap dipasang di muara Sungai Melaka dan akan beroperasi sepenuhnya sedikit waktu lagi.

Foto ini diambil pada 20/4/2008 dan sehingga dimuatkan ke dalam blog ini, ianya telah mencatatkan jumlah kunjungan sebanyak 565 viewers (dan sentiasa bertambah dari sehari ke sehari), 14 komen dan 3 orang telah memilihnya sebagai foto favourites mereka. Sekaligus meletakkan tarafnya sebagai antara foto aku yang paling banyak dilihat dan dikomen. Kesemua ini dan banyak lagi boleh dilihat di sini. - Jothmen

1 comment:

Anonymous said...

Syabas.....mesti lawat kawasan itu kalau ada kesempatan berkunjung ke Melaka.