Mansuh ekuiti Bumiputera


Aku percaya ramai yang telah membaca berita ini. Petikan kata-kata yang pasti menarik minat ramai itu berbunyi 'Ekuiti perlu dibuka, berikan kelonggaran agar sesebuah syarikat itu berdaya maju dalam menghadapi situasi ekonomi dunia yang semakin meruncing'.

Kenyataan itu dibuat sehari selepas bakal PM membuat kenyataan bahawa unsur-unsur DEB boleh dihapuskan secara beransur-ansur. Dalam hal ini ekuiti Bumiputera dalam syarikat senaraian awam merupakan salah satu unsur yang dijamin oleh DEB.

Jika hanya dibaca tanpa berfikir, kita pasti gagal memahami maksud tersirat pemimpin yang membuat kenyataan supaya ekuiti dibuka. Maksud tersirat yang aku faham adalah syarikat yang dikuasai kaum Melayu tidak mempunyai daya saing untuk menghadapi kelembapan ekonomi. Itu yang aku faham. Bijak sungguh orang yang membuat kenyataan ini menggunakan bahasa.

Kegelojohan pemimpin kaum lain memberi reaksi nakal sebegini bukanlah suatu perkara baharu. Malah semakin kerap kedengaran sejak akhir-akhir ini terutama selepas Pilihanraya Umum yang lepas.

Tidak dinafikan suatu masa nanti unsur-unsur DEB akan dihapuskan oleh kerajaan yang memerintah. Namun adakah sekarang masa yang sesuai untuk mengulas kenyataan bakal PM itu? Banyak lagi perkara yang perlu diberi keutamaan umpamanya usaha-usaha mengukuhkan integrasi kaum. Walaupun Malaysia telah 50 tahun merdeka tetapi hubungan antara kaum masih belum ampuh dan amat mudah terseret kepada pertelingkahan. Nampaknya perkara ini masih belum difahami sepenuhnya oleh kebanyakan daripada kita. Aku tidak mempertikaikan kenyataan tersebut kecuali kewajaran ianya dibuat ketika ini.

Janganlah hanya mempamirkan integrasi kaum menerusi majlis keraian seperti tertera pada foto di dalam post ini tetapi pada masa sama menyuntik api untuk memusnahkannya. - Jothmen

Sumber foto - Utusan Malaysia (28/10/08)

1 comment:

Radhi Dahlan said...

Gud luck En. Jamal. Saya harap blog nie, akan sentiasa dibangunkan dari masa ke semasa.