Generasi 'Y'

Foto dalam entry ini hanyalah gambar hiasan dan tidak menggambarkan Generasi 'Y' seperti paparan tajuk entry ini. Berdasarkan Wikipedia, Generation 'Y' atau Gen 'Y' (juga dirujuk sebagai Millenial Generation) adalah generasi yang lahir antara pertengahan tahun 1970 hingga awal tahun 2000. Manakala generasi yang lahir dari 2001 hingga 2010 dikenali sebagai Generasi 'Z'. Foto bayi dalam entry ini mewakili satu generasi yang cuba dicadangkan namanya oleh banyak pihak sebagai 'Generasi Alpha' iaitu generasi yang lahir mulai tahun 2010 - dalam erti kata lain generasi ini secara umumnya adalah anak kepada Gen 'Y'.

Dianggarkan lebih kurang 70 juta Gen 'Y' sedang berada dalam pasaran tenaga kerja di seluruh dunia. Generasi ini terutamanya yang lebih muda mempunyai pendekatan, pemikiran serta kehendak yang berbeza daripada generasi sebelumnya iaitu Baby Boomers dan Generation 'X' (sesetengah definisi menamakan generasi selepas Baby Boomers iaitu kelahiran antara 1961 hingga pertengahan 1970 sebagai Generasi 'X'). Secara perbandingannya, Gen 'Y' kurang memberi keutamaan kepada kemajuan kerjaya di satu-satu tempat kerja sebaliknya memburu kerja yang menawarkan fleksibiliti pembahagian masa antara pekerjaan, keluarga dan masa sendiri (personel) (work life balance). Bagi generasi ini, falsafah hidup mereka adalah mudah iaitu 'kerja untuk hidup, bukan hidup untuk kerja'.

Oleh itu tidak hairanlah kajian-kajian mendapati generasi ini menghadapi masalah kehadiran bertugas mengikut masa yang ditetapkan, baik dalam sektor awam mahupun swasta! Maka sesuai dengan kehendak mereka untuk mendapatkan work life balance, majikan yang ingin mempertahankan Gen 'Y' dalam sesuatu organisasi perlu mengkoordinasikan antara kepentingan majikan dan generasi ini, atau terpaksa kehilangan mereka. Ini adalah penting kerana kebiasaannya tempoh antara 3-5 tahun Gen 'Y' berada dalam sesuatu organisasi, mereka telah didedahkan dengan pelbagai latihan serta mempunyai kemahiran tertentu dan sekaligus merupakan modal insan yang sedang berkembang. Kehilangan mereka bermakna kehilangan modal insan yang amat berharga bagi sesebuah organisasi.

Tidak dinafikan bahawa kesenangan hidup dan kemajuan teknologi yang membentuk pemikiran dan kehendak Gen 'Y'. Kesenangan hidup tentu sekali merujuk kepada kejayaan hidup ibubapa mereka iaitu generasi Baby Boomers (dan juga Gen 'X'). Kemajuan teknologi termasuklah kemudahan internet dan kecanggihan alat komunikasi. Malah ada pendapat mengatakan generasi ini sebagai always-connected generation. Selalu menerima mesej peribadi dan mengakses facebook ketika bekerja serta lebih suka membaca emel berkaitan kerja melalui iPhone, Blackberry atau Treo pada waktu petang atau hujung minggu. Manakala Myspace, Facebook, Twitter, Flickr dan YouTube sudah menjadi begitu sinonim dengan generasi ini.

Ada kalanya aku terfikir apalah agaknya pendekatan, pemikiran serta kehendak dan kemajuan teknologi yang seiring dengan generasi bayi seperti dalam foto ini apabila mereka mula memasuki pasaran tenaga kerja pada era 2030an nanti. Emmm....tak terjangkau oleh pemikiran - Jothmen

2 comments:

Anonymous said...

salam jothmen
rasa sahabat blog tentu ini baby zahra..syukran.. krn baby sihat membesar comel... tentu afan dah bersedia utk menjaga baby..tahniah juga gmbr2 yg di N3 kan cantik2 belaka.

Anonymous said...

Nice brief and this mail helped me alot in my college assignement. Say thank you you as your information.