Subsidi Petrol

Hasrat kerajaan mengkaji semula mekanisma pemberian subsidi petrol bagi warganegara dan bukan warganegara amat dialu-alukan. Sememangnya kita amat mengharapkan kerajaan dapat mengagihkan kekayaan atau bantuan sama rata dikalangan warganegara. Malah kita amat cemburu dan sakit hati melihat bukan wargenagara menikmati bantuan yang sepatutnya untuk rakyat negara ini.

Namun begitu ura-ura kerajaan hendak mengambil kira kapasiti enjin kenderaan dalam pemberian subsidi petrol ini mampu mencetuskan ketidakpuasan hati sekali lagi dikalangan warganegara. Rata-rata rakyat Malaysia masih merasai 'layanan tidak adil' pemberian subsidi dalam bentuk rebet bayaran cukai jalan sedikit masa dulu.

Rasional keresahan rakyat dapat digambarkan seperti berikut. Subsidi petrol bertujuan untuk membantu rakyat berpendapatan rendah. Sungguhpun begitu sekiranya pemberian subsidi petrol hanya berdasarkan kapasiti enjin kenderaan semata-mata, maka aku yakin golongan 'berada' yang akan meraih keuntungannya. Sebaliknya golongan berpendapatan sederhana tidak dapat langsung mencium keistemewaan ini.
Kita ambil contoh, orang yang agak 'berada' sudah tentu mampu membeli dan memandu Mercedes Benz atau BMW yang berharga lebih RM250,000 tetapi kapasiti enjin kurang dari 2 liter. Sebaliknya golongan dengan pendapatan sederhana dan rendah hanya mampu menggunakan Naza Ria yang berharga antara RM65,000.00 hingga RM100,000.00 tetapi kapasiti enjin 2.5 liter. Sekiranya kapasiti enjin yang menjadi kriteria pemberian subsidi petrol, agak-agak korang la, sapa yang untung?

Aku tidak menentang sepenuhnya kapasiti enjin sebagai asas pemberian subsidi petrol tetapi kaedahnya mesti dibuat dengan betul dan jelas. Jika benar hasrat kerajaan hendak membantu golongan berpendapatan rendah maka pengkelasan kapasiti enjin mesti dibuat mengikut kaedah berikut, iaitu sehingga 1 liter dan lebih 1 liter. Kalau pengkelasan kapasiti enjin kenderaan seperti ini digunakan, maka barulah hasrat kerajaan untuk membantu golongan berpendapatan rendah akan tercapai. - Jothmen

3 comments:

Radhi Dahlan said...

Nampaknyer Didie kena tukar kete! kekekkekekek....

Jothmen said...

...tengah dok garu kepala nih.....

Anonymous said...

Apapun kena lihat nisbah "PERBELANJAAN V. PENDAPATAN" kerana ianya lebih munasabah dan masuk akal. Memanglah harga minyak di negara ini dikatakan terendah tetapi kena lihat juga gaji bulanan kita pun terendah.