Makkal Sakthi

Bukan lagi rahsia bahawa satu parti politik alternatif bagi kaum India akan dilancarkan pada 10 Oktober 2009 ini dan majlis pelancarannya pula akan dihadiri oleh PM. Sekiranya benar laporan berita bahawa PM akan menghadiri atau melancarkan parti baru tersebut maka ia merupakan satu tamparan kepada MIC yang mendominasi sokongan kaum India di negara ini.

Senario yang berlaku akhir-akhir ini yang melibatkan MIC amat menarik untuk diulas. Sejak seminggu kebelakangan ini media massa asyik menyiarkan berita Tun Dr. Mahathir termasuk kritikannya terhadap kepimpinan MIC. Aku melihat ianya sebagai perang psikologi terhadap MIC terutama sekali selepas kenyataan menggantung selipar pada gambar Negarawan tersebut serta tindakan pemimpinnya yang boleh diibaratkan seperti kacang lupakan kulit setelah kepimpinan MIC dikritik oleh Tun Dr. Mahathir. Senario ini menunjukkan bahawa Tun Dr. Mahathir masih dihargai kewujudannya serta masih mempunyai bisa dan sengat. Ia juga sebagai bukti bahawa beliau masih relevan dalam politik tanahair terutama mengambilkira pandangan dan kritikan beliau mengenai apa jua isu dalam negara.

Sepatutnya MIC tidak boleh memandang sepi senario ini terutama sekali berita mengenai Makkal Sakthi. MIC serta kepimpinannya perlu menelah apa yang tersirat disebalik semua perkara ini. Dalam perkiraan aku ramai pemimpin kaum India yang terpinggir sama ada dalam MIC atau PPP berkemungkinan akan menghampiri Makkal Sakthi.

Aku sudah dapat menelah maksud yang tersirat. Bagaimana dengan anda? - Jothmen

No comments: