Minyak turun lagi


30 Okt 2008, sekali lagi kerajaan mengumumkan penurunan harga petrol dan diesel. Penurunan harga kali keempat selepas kenaikan mendadak pada 5 Jun lalu. Aku pasti ramai yang menarik nafas lega dengan perkembangan terbaharu itu dan mengharapkan pengumuman yang lebih baik pada masa hadapan tambahan lagi dengan trend terkini harga minyak di pasaran antarabangsa.

Tetapi berapa ramai yang menuturkan 'terima kasih'? Aku yakin majoriti rakyat tidak menuturkan ucapan tersebut.... termasuk aku sendiri!

Dalam hal ini kerajaan tidak boleh menagih 'terima kasih' dari rakyat. Penurunan harga yang diumumkan itu sebenarnya tidak banyak memperbaiki kualiti kehidupan rakyat. Cuma harga minyak yang lebih murah tetapi tidak harga lain-lain barang keperluan. Aku rasa itu salah satu faktor yang menyebabkan ramai antara kita masih belum mampu menuturkan 'terima kasih'.

Namun adakah 'terima kasih' perlu dilafazkan dengan perkataan? Dalam hal ini, mengambil kira resam masyarakat Malaysia, kita perlu mengakui bahawa mulut rakyat Malaysia amat berat untuk melafazkan penghargaan. Ucapan seperti 'maaf' dan 'tolong' adalah sama berat dengan ucapan 'terima kasih' dan amat susah untuk diucapkan oleh masyarakat kita.

Sungguhpun begitu aku yakin bahawa jauh dilubuk hati, ramai yang bersyukur dan berterima kasih....Aku salah seorang darinya.... - Jothmen

1 comment:

Radhi Dahlan said...

Saya juga tak mengucapkan terima kasih, tapi saya bersyukur sebab daripada RM113.00 setangki penuh sekarang dah turun sehingga RM82.00.