Kenyang

Gendang Gendut Tali Kecapi
Kenyang Perut Suka Hati

Petikan di atas merupakan peribahasa Melayu untuk mengambarkan betapa perut yang kenyang mampu mempengaruhi wajah seseorang. Umpama foto bayi dalam entry ini yang ketawa riang ria, dan tentu sekali setelah perutnya kenyang!!

Peribahasa tersebut mencetuskan ilham dalam tulisan ini memandangkan sebulan dua kebelakangan ini, terutama Syawal, kita amat mewah dihidangkan dengan makanan sekaligus membuatkan perut sentiasa kenyang! Walaupun Syawal telah berlalu tetapi sehingga 2 Zulkaedah 1431H aku masih lagi menerima jemputan jamuan makan walaupun bukan atas nama Aidilfitri atau jemputan kahwin. Terima kasih dan semoga terus dimurahkan rezeki kepada semua rakan taulan yang menjemput.

Namun begitu pernahkan kita terfikir bagaimana rupa wajah-wajah yang perutnya kosong, umpama wajah saudara kita terutama anak-anak kecil di Pakistan yang dilanda musibah pada Ramadan lepas dan yang tidak cukup makanan atau belum menjamah makanan ketika kita sedang menjamu selera? Begitu juga wajah saudara kita di Gaza dan di serata pelusuk dunia yang serba serbi kekurangan terutama makanan! Maka itu tidak hairahlah ada yang sanggup melakukan kesalahan, baik kesalahan jenayah ataupun kesalahan moral kerana keperluan kepada makanan.

Sesungguhnya aku bersyukur dengan nikmat yang tidak ternilai di bumi bertuah ini.... - Jothmen

1 comment:

nonie said...

Selamat Menyambut Hari Ulang Tahun yang pertama Alya. Biar kuat semangat dan lekas membesar ye.