Berubah Sebelum Rebah


Aku sempat mengikuti majlis penutupan Perhimpunan Agung UMNO Ke-59 melalui kaca T.V. Sepanjang setengah hari itu terdapat dua perkara yang amat menyentuh hati dan mendorong aku menulisnya di sini.

Pertama, ketika ucapan menggulung perbahasan oleh Timbalan Presiden, sekonyong-konyong ternampak di kaca T.V wajah Tun Dr. Mahathir masuk ke dewan persidangan. Serentak dengan itu, Timbalan Presiden membuat perisytiharan bahawa Negarawan ini telah kembali ke pangkuan UMNO. Peristiwa ini amat significant dan besar impaknya kepada UMNO. Aku juga melihat ianya sebagai simbolik endorsement kepada barisan kepimpinan baru UMNO. Malah ianya juga isyarat kembalinya kekuatan UMNO yang sejak akhir-akhir ini terkapai-kapai untuk mendapatkan sokongan orang Melayu.

Kedua, Presiden melaungkan keazamannya untuk membuat perubahan kepada kouta kelayakan bertanding dan proses pemilihan pemimpin parti. Lazimnya seorang pemimpin yang baru berkuasa agak takut melaungkan perubahan yang boleh menjejaskan kepentingannya. Kita biasa mendengar orang melaungkan reformasi sebelum memegang kuasa tetapi amat jarang seorang pemimpin melaungkan reformasi ketika mula berkuasa. Gema laungan 'SETUJU' kepada perubahan yang memenuhi dewan perlu diterjemahkan dalam bentuk perlaksanaan. Segerakan kajian pindaan Perlembagaan UMNO !!

Secara peribadi aku melihat UMNO sememangnya amat perlukan perubahan. Sekurang-kurangnya perubahan ini dapat menghakis 'penentangan dalaman' yang banyak melemahkan UMNO. Sesungguhnya kesediaan UMNO meminda Perlembagaan parti berkaitan pemilihan pemimpin perlu dialu-alukan. Sesungguhnya juga amalan memilih 2600 ahli bagi mewakili keseluruhan ahli parti untuk memilih pemimpin tertinggi telah sekian lama dikenal pasti sebagai punca politik wang. Sudah ramai pemimpin yang terjebak dalam kemelut ini. Oleh itu kesediaan meminda perlembagaan parti supaya pemimpin dipilih secara telus amat dinanti-nantikan. Berikan kuasa kepada setiap seorang ahli untuk memilih secara terus pemimpin yang mereka kehendaki. Terapkan konsep memilih wakil rakyat melalui pilihanraya ke dalam proses pemilihan pemimpin tertinggi parti. Aku rasa inilah corak perubahan yang perlu dilakukan oleh UMNO. Diharapkan juga perubahan ini dapat membendung gejala politik wang dan secara tidak langsung dapat memperkasakan semula UMNO.

Walau apapun, keputusan tiga pilihanraya kecil dalam masa terdekat ini khususnya Parlimen Bukit Gantang dan DUN Bukit Selambau boleh dijadikan kayu ukur untuk menilai sejauh mana kebangkitan semula UMNO. - Jothmen


Sumber foto: The Star Photo Gallery

3 comments:

Radhi Dahlan said...
This comment has been removed by the author.
Radhi Dahlan said...

am the biggest fan of Tun Mahathir. Eversince he quitted being a Prime Minister, that was the moment when Malays or maybe i can say "UMNO" are 'lost'! The nearest next prime minister that we can forsee is Tan Sri Muhyiddin! I really hope he can do well for our country n to be specific for Malays! I am sorry, i am not a fan of Dato' Seri Najib. I don't expect anything from him. But, nevertheless, I do agree when he suggested, the voting rights should be broaden to all the UMNOs' members. It may decrease the "involvement" of money politics.
c

Jothmen said...

You are right!!!