'Sedamai Kinabalu'


Sebagaimana topik entry ini, foto yang terpapar adalah Gunung Kinabalu. Aku akui ini bukan koleksi foto terbaik yang berada di dalam simpananku. Namun ia mempunyai nilai tersendiri yang tak mampu aku ketepikan. Lihat sahaja kedamaian yang berada di kaki Kinabalu ini. Kehijauan hutan disulami dengan kediaman di sekeliling kakinya pasti mampu mendamaikan pandangan. Walaupun puncaknya berbatu namun keindahannya masih mampu memukau mata.

Sebenarnya aku berkesempatan ke daerah Kinabalu ini atas satu tugasan rasmi suatu ketika dahulu. Sekiranya tidak kerana tugasan rasmi itu, mungkin aku belum berkesempatan menjejak kaki ke daerah damai ini. Kerana susah untuk mendapatkannya maka foto ini masih kemas tersimpan dan kerana kesusahan itulah yang menghalang aku dari membuangnya begitu sahaja. Tak sanggup. Benar kata orang bahawa sesuatu yang susah untuk diperolehi mempunyai nilai yang amat tinggi. Namun sayang sekali hasrat untuk menaklukinya masih belum kesampaian. Hasrat itu masih tersimpan dan aku yakin suatu masa nanti aku dapat menakluki sepenuhnya damai ini. Itulah keyakinanku.

Argh...sori la. Kalau pasal hasrat yang belum kesampaian macam ni, aku mudah jadi 'emo' sikit.

Tapi yang pasti Damai dan Kinabalu cukup sinonim untuk diungkapkan. Dan aku juga pasti akan berjaya menakluki sepenuhnya wajah damai itu. Hanya aku dan Dia yang tahu......Pasti!! - Jothmen

3 comments:

Radhi Dahlan said...

I love KK. Saya plan nak gie lagi. Dis time nak gie, Kundasang ngan Sepilok.

Jothmen said...

Didie. Kundasang tu letaknya Kinabalu ni.

Radhi Dahlan said...

Yea... ari tu tak sempat nak pi sana... Kena drive 2 jam. Ari tu dok enjoy gi pulau...