Bangkok Lumpuh


Aku yakin antara bahagian dunia yang menjadi tumpuan masa kini adalah Thailand. Negara gajah putih itu menarik perhatian masyarakat antarabangsa ekoran tunjuk perasaan anti kerajaan yang tidak menampakkan tanda-tanda akan berakhir dengan cepat. Sebenarnya apa yang berlaku di Thailand itu adalah pertempuran antara dua kumpulan - pro-kerajaan dan anti-kerajaan, hasil dari perasaan tidak puas hati rakyat yang amat sangat terhadap kerajaan yang memerintah.

Entry aku kali ini bukan untuk menyatakan sokongan kepada mana-mana kumpulan yang terlibat dalam tunjuk perasaan tersebut. Aku lebih berminat untuk melihat kesan buruk yang akan dialami oleh negara sekiranya kejadian yang berlaku di Thailand itu, terjadi di sini. Sebagaimana laporan akhbar - Lapangan Terbang Antarabangsa Suvarnabhumi 'ditawan' oleh penunjuk perasaan, anggota pentadbiran kerajaan terpaksa lari bersembunyi, kota Bangkok lumpuh bla, bla, bla...

Kadang kala aku terfikir adakah pihak berkuasa di situ telah gagal sepenuhnya untuk mengawal keadaan. Dan kadang kala juga minda nakal aku bersetuju bahawa ISA masih relevan untuk menangani keadaan-keadaan seperti ini, sekurang-kurangnya. - Jothmen

Sumber foto - Utusan Malaysia (26/11/08)

No comments: